Algarven lämpötilat ovat maaliskuun alussakin kuin  suomalainen kesäsää. Niinpä päätimme lähteä etsimäään aurinkoa sieltä. Edellinen Portugalin-lomamme neljä vuotta sitten oli täydellinen, joten Portugali vaihtoehtona houkutteli muutekin. Tuolloin helmi-maaliskuun vaihteessa ei vielä ollut minkäänlaista koronapaniikkia ilmassa, eikä se pelottanut eikä näkynytkään muuten kuin jossain määrin lisääntyneenä kasvosuojien käyttönä Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Talvisaikaan ei Algarveen ole suoria reittilentoja Suomesta, joten lensimme Lissaboniin, josta vuokrasimme auton. Lento oli sen verran myöhään illalla perillä, että olimme varanneet ensimmäiseksi yöksi yösijan Lissabonin lähistöltä. Aamulla jatkoimme kohti etelää, ja parin tunnin ajon jälkeen olimmekin perillä Olhos de Águassa Albufeiran liepeillä. Kylä oli todella sympaattinen, kaunis ja sopivan rauhallinen. Varaamamme huoneisto (Casa Laranhinja) oli myös ihan mahtava: moderni, siisti ja sijainniltaan loistava - aivan lähellä rantaa, ravintoloita ja kauppoja.

Merivesi oli vielä liian kylmää uimiseen, mutta tuolla lähirannalla hengailimme useampanakin päivänä, välillä käveleskellen, välillä kirjoja lueskellen. Rannan kupeesta pääsi kiipeilemään viereisille kukkuloille portaikkoa pitkin, ja pienen off road -pätkän yli myös kuuluisalle Praia da Falésialle. Tuolla Praia da Falésian rannalla, joka jatkuu kilometrien matkan aina Vilamouraan asti, kävimme myös juoksentelemassa aamulenkeillämme.

Albufeiraan oli matkaa muutama kilometri, ja totta kai kävimme sielläkin testaamassa biitsin (Praia da Oura) sekä katsastamassa kuuluisan Stripin (joka ei ihan vetänyt vertoja Las Vegasin kaimalleen). Koska auringonlasku ei aivan tuonne meidän hoodeille pinnanmuotojen takia näkynyt, ajelimme eräänä iltana kymmenen kilometrin päähän Praia do Evaristolle sitä katsomaan. Siellä se näkyi kauniina ja aina yhtä sykähdyttävänä.

Olhos de Águan rantaa

Ensimmäisenä varsinaisena lomailupäivänä lähdimme ajelemaan länteen kohti Lagosia. Matkalla pysähdymme ihastelemaan valtavan kaunista Praia da Marinhaa sekä Praia da Rochaa. Jälkimmäistä ilmeisesti lähestyimme väärästä suunnasta, sillä tarkoituksena oli katsella ylhäältä päin vaikuttavia kalliomuodostelmia, mutta päädyimme merenpinnan tasolle pitkälle biitsille. Kaunis oli kyllä sekin, ja piknikeväät maistuivat auringon lämmössä. Praia da Marinhalta olisi lähtenyt myös upea vaellusreitti, mutta me kävelimme sitä vain jonkin matkaa. Muuten keskityimme hämmästelemään kivimuodostelmia ja istuskelemaan rantahietikossa.

Vaikka millään ei olisi malttanut, jatkoimme matkaa Lagosiin. Suuntasimme ensin Ponta da Piadadelle, joka oli myös käsittämättömän hieno luontokohde jyrkkine rinteineen ja turkooseine vesineen. Illan viilettyä kävimme myös Lagosin kaupungissa katselemassa ja vähän ostoksillakin.

Praia da Marinha

Ponta da Piadade

Toisena päivänä ajelimme majapaikastamme päinvastaiseen suuntaan eli rannikko myötäillen kohti itää. Ensin suuntasimme Taviran kaupunkiin Praia da Barreta -nimiselle rannalle. Pysäköintialueelta olisi ollut 1,5 kilometrin kävely itse biitsille, mutta sinne kulki myös minijuna, jonka kyytiin mekin hyppsimme. Ranta oli pitkä, valkoinen hiekkaranta, ja lämpimmänä kesäpäivänä siellä olisi ollut mukava viettää rantapäivää. Nyt tuuleskeli välillä vähän kylmästikin ja taivas oli pilvinen, mutta rannalla oli muutakin mielenkiintoista: metrikaupalla ruostuneita ankkureita lojumassa rantahiekassa. Tämä on ilmeisesti jonkinlainen muistomerkki alueella päättyneelle tonnikalan pyynnille. Rannalla oli myös muutama mukava kahvila ja ravintola.

Praia da Barreta

Samalla reissulla kävimme myös Farossa hiukan karmivassa mutta näkemisen arvoisessa luukirkossa (Capella de Ossos), mutta Faro ei varsinaisesti muuten houkutellut tutustumaan tarkemmin. Niinpä suuntasimme MAR Shopping Algarve -ostoskeskukseen. Ostarista löytyi IKEAn lisäksi mm. meidän lempikauppa Primark sekä Pull & Bear, Bershka, Stadivarius ja paljon muita mukavia putiikkeja.

Capella de ossos

Eräänä päivänä päätimme lähteä vaeltamaan Parque Naturale do Ria Formosaan. Paremman tiedon puutteessa laitoimme navigaattooriin päämääräksi tuon, ja se opasti meidät eräänlaiseen opetuskeskukseen, jossa pääsi tutustumaan alueen luontoon ja eläimiin kolmen kilometrin mittaisella kierroksella vaihtelevissa maisemissa. Varsinaiseen vaellusfiilikseen siellä ei ihan päässyt, mutta mukava silti oli käveleskellä ja nautiskella piknikeväitä. Puistossa voi nähdä hyvällä tuurilla myös kameleontteja ja flamingoja, mutta meidän kohdalle niin hyvä tuuri sattunut.

Aurinko paisteli vielä lämpimästi tuolta lähdettyämmekin, joten pysähdyimme vielä Faron biitsille nauttimaan viimeisistä säteistä. Sekin oli todella kaunis ja iso ranta.

Parque Naturale do Ria Formosan luonnonpuisto

Viimeisenä Algarve-päivänä päätimme lähteä delfiinisafarille ja luolakierrokselle veneellä. Tällaisten retkien järjestäjien ständejä näkyi  siellä täällä, mutta meidän lähellä sijaitseva kioski oli jo mennyt kiinni, kun me edellisenä iltana olisimme menneet varauspuuhiin. Päätimmekin ajella aamulla Albufeiran satamaan ja katsoa, josko pääsisimme mukaan jollekin tripille - ja sehän onnistui!

Päädyimme No Limit -nimisen retkenjärjestäjän kumiveneseen, mikä osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi (verrattuna isompan alukseen) kolmestakin syystä: Pienellä veneellä pääsee lähemmäs delfiinejä. Sillä pääsee myös sisälle luoliin, ja kaiken lisäksi kyydissä pääseee kokemaan kunnolla vauhdin ja veneilyn hurmaa. Delfiinejäkin näimme ja vieläpä aivan lähietäisyydeltä! Kuuluisassa Benagil Cavessa kävimme toki myös.

Delfiini- ja luolasafarilla

Vihoviimesen lomapäivän aamuna lähdimme ajamaan kohti Lissabonia. Matkalla pysähdyimme Altessa, joka on pieni ja idyllinen kylä muutaman kymmenen kilometrin päässä Albufeirasta. Siellä vallitsi seesteinen ja kiireetön tunnelma, kukat kukkivat ja linnut lauloivat. Kylän liepeillä olisi Wikipedian mukaan ollut myös jonkinlainen vesiputous, mutta me jätimme sen seuraavaan kertaan, sillä Lissabon kutsui.

Lissabonissa tunnelma ja maisemat olivat aivan yhtä ihanat kuin edellisellä kerralla käydessämme muutama vuosi sitten. Katujen vilinä, raitiovaunujen kolina, tuoksuvat pastei de natat, kauniit rakennukset ja sympaattiset kadut - ne kaikki vain ovat minu mieleeni. Lissaboniin voisin palata aina vain uudestaan.

Lissabonissakaan ei näkynyt jälkeäkään koronapelosta, mutta totta kai kotiin palattuamme ja epidemian yllyttyä pandemiaksi, tuli seurattua tiiviisti myös Portugalin virustilannetta. Onneksi me säästyimme tietääksemme taudilta. Matka olisi jäänyt tekemättä, jos tilanteen etenemisen olisi arvannut, mutta olen onnellinen, että se tuli tehtyä, sillä kuka tietää, milloin matkustaminen ylipäänsä seuraavan kerran on mahdollista.

Alte

Meillä siis sattui lomailupaikkavalinta aivan nappiin, mutta koska meillä oli majoitusta valitessa hankaluuksia päätää, minne päin Algarvea suuntaisimme, koostan tähän vielä  muutamia havaintoja. Tietysti pitkälti riippuu siitä, mitä lomalta haluaa, minnepäin kannattaa suunnata.

Kaupungit / kylät: Koska meillä mielenkiinto on lähinnä luonnossa, rannoissa ja kauniissa kylissä eikä niinkään juhlimisessa tai shoppailussa, en valitsisi tukikohdakseni Faroa, Lagosia tai Albufeiraakaan. Ne olivat makuuni liian isoja ja hälysiä, ja kahdessa ensiksi mainitussa rannat ovat sen verran kaukana kaupungista, että sinne mennäkseen on oltava jokin kulkuneuvo.

Koostettuna vielä biitsit, joilla kävimme:

Praia Olhos do Água: Pieni ja kaunis ranta, jossa myös suojaisia kallionkoloja ja omaa rauhaa. Kahviloita ja ravintoloita, mutta yleistä vessaa tms. en havainnut. Pysäköinti kadunvarrella ihan vieressä mahdollista, mutta kesäaikaan oletettavasti täynnä jo aamusta.

Praia de Marinha: Todella kaunis ranta, jota voi ihailla niin ylhäältä kuin alhaalta. Pehmeää hiekkarantaa kohtalaisen pitkästi. Iso parkkipaikka vieressä. Alhaalla ravintola, jossa oletettavasti myös vessa. Ei auki offseasonina.

Praia da Oura: Aika perus ranta Albufeiran keskustassa. Lähellä olevat kadunvarsipaikat täynnä jo näin offseasonina, mutta pienen matkan päässä isohko maksullinen parkkialue. Paljon ravintoloita.

Praia de Rocha: Iso hiekkaranta, jossa paljon biitsiharrastusmahdollisuuksia. Pysäköintitilaa on paljon, esim. Marinha de Portimãossa. Ravintoloita ja kahviloita lähellä. Yleisestä vessasta ei havaintoja.

Praia de Felicia: Pitkä ja kaunis ranta, paljon omaa tilaa. Emme käyneet autolla, joten pysäköinnistä ei tietoa. Muutama ravintola.

Praia de Faro: Myös tämä on pitkä ja kaunis ranta. Isohko parkkialue ihan vieressä. Muutamia ravintoloita.

Praia do Evaristo: Kaunis, pieni ja kivikkoinen ranta hiukan syrjässä. Ravintola ja baari. Ei varmaanlaan kovin hyvä uimiseen.