Viime syyslomalla eli lokakuussa 2015 ajattelimme harrastaa lähimatkailua ja kierrellä autoillen Ruotsissa ja Tanskassa sukulaisia ja kavereita tapaamassa ja vanhoja, tuttuja hoodeja fiilistelemässä. Me siis asuttiin Odensessa Tanskassa 2006 - 2007, ja tuollon tuli kierrettyä melko monella suunnalla piskuista Tanskanmaata. Matkareitiksi muotoutui lopulta seuraava: Oulu - Turku - Tukholma - Ystad - Malmö - Kööpenhamina - Odense - Billund - Fredrikshavn - Göteborg - Töcksfors - Kumla - Tukholma - Turku - Oulu. Ystadiin haluttiin mennä pällistelemään ihan vain Wallander-leffojen takia, joita siinä syksyn aikana oli tullut katotsua melko monta. Samoin Silta-sarjaa seurattiin, ja matkalla sitten muisteltiin, mitä missäkin mestassa oli tapahtunut.

Reissuun lähdettiin omalla autolla, minä suoraa töistä haettuna. Laseteltiin yhtä soittoa Turkuun, jossa oltiin sitten hyvissä ajoin ennen laivan lähtöä. Yön yli seilattiin Tukholmaan, jossa aamu valkeni, joskin hirveän sumuisena. Sumu oli niin tiheää, että välillä näki eteensä vain jonkun sata metriä, mutta tie oli hyvä (vaikkakin ihan jäinen, mitä onneksi ei tiedetty ja tajuttu pelätä ;) ) ja liikennettä vähän. Välillä aurinko pilkahteli jostakin raosta, ja oli niin nättiä ja unenomasta. Jatkettiin yhtä soittoa Vittsjöhön asti, missä pysähdyttiin ihanan retrolle huoltsikalle hodarille. Jostain Vaxön jälkeen käännyttiin pois E75:ltä kohti Hasselholmia, jotta ei tarvinnut mennä Malmön kautta - sinne kun oltiin menossa vielä illan päälle. Sumu jatkui ja jatkui, eikä Skånen kauneutta oikein erottanut.

Ennen Ystadia pysähdyttiin Kåsebärgassa Ales Stenar -nimisellä paikalla, joka oli vähän Stonehenge-henkinen mesta. Sinne kiivettiin lammaslaidunten läpi kukkulalle, ja vieressä oli jyrkkä merenrantatörmä. Hieno paikka oli ja näkymätkin upeat sumusta huolimatta. Sitten mentiinkin Ystadiin ja kierreltiin Wallanderin jalanjäljissä muitakin paikkoja (tuo Ales Stenar siis myös näkyy yhdessä leffassa). Kaikki vaan alkoi olla jo kiinni, kun oli lauantai-iltapäivä. Ei saatu edes konditoriasta sinisiä Wallander-leivoksia. Nyyh. :P Kohti Malmöa ajeltiin pitkin rantatietä välillä rantaan poiketen. Niin nättiä! Perillä oltiin sen verran myöhään, että mentiin suoraa hotellille (Scandic), joka oli noin neljän kilometrin päässä keskustasta. Huone oli kiva ja aamupala aivan ihana!

Ales Stenar

Tällä rannalla Wallander kirmailee koiransa kanssa loppupään elokuvissa

Seuraavana aamuna ajeltiin lähelle satamaa rantaan kuvaamaan ja katselemaan The Siltaa. Pian jatkettiinkin sen yli Tanskan puolelle. Kööpenhaminassa poikettiin sen verran, että pysähdyttiin Pienelle Merenneidolle, ja keskustan läpi ajeleskeltiin takaisin moottoritielle. Odensesta oltiin varattu kahdeksi yöksi asunto ihan läheltä Tejsensvejtä, jossa silloin yheksän vuotta sitten asuttiin. Käytiin viemässä kamat asuntoon ja lähdettiin saman tien tervehtimään tätiä, joka oli aikoinaan meidän lastenhoitaja, ja hänen miestään. Olihan mukava taas nähdä! Illalla käytiin vielä käveleskelemässä vanhoilla kotihoodeilla. <3 Seuraavana päivänä jatkettiin vanhojen muistelua käymällä eläintarhassa, jonne meillä silloin aiemmin oli kausikortit ja jossa siksi tuli käytyä aika usein. Odensen eläintarha on tosi ihana, kun se on sen verran pieni, että eläimiä lähelle pääsee hyvin, ja se on vielä niin nätisti somistettu. Myöskin eläimiä on juuri sopivasti ja ne on sopivan eksoottisia. Käytiin myös yliopistoilla, kaupungilla, H.C.Andersenin talolla ja Bilkassa ja vielä illalla uudestaan hoitotätin luona.

Odensen vanhaa kaupunkia

Seuraavana aamuna lähdettiin jatkamaan matkaa kohti Billundia ja Legolandia, jonne Luke oli jo useamman vuoden hinkunut, kun ei muistanut 2-vuotiaana tehdystä vierailusta mitään. Päivä oli kylmä, mutta onneksi meillä oli paljon vaatetta mukana, ja eipähän ollu jonoja laitteisiin. Yöpaikaksi oltiin varattu asunto muutaman kilometrin päästä maatilamajotuksesta. Siellä oli vaikka mitä eläimiä: emuja, strutseja, laamoja, alpakoita, lampaita, hevonen, aasi, lehmiä, koiria, kaneja... ja niitä kaikkia sai rapsutella. :) Tosi mukava paikka oli sekin ja pitempäänkin siellä olisi viihtynyt! Me jatkettiin kuitenkin matkaa Fredrikshavniin, josta mentiin Stena Linellä yli Göteborgiin. Minä olin alkumatkasta taas ratissa, mutta eihän minun hermot kestäneet sitä menoa: kolme kaistaa, vauhtia 130 km/h, rekat ohitteli toisiaan ja joka puolella joku viuhto ohi, ja vielä navigaattorikin sekosi. Luulin ajaneeni jo satoja kilometrejä, kun kurvasin lopulta hermorauniona huoltoaseman pihaan vaihtamaan kuskia, mutta en kuulemma ollut ajanut juuri minkään vertaa. :D Laivamatka kesti kolme ja puoli tuntia, mikä kului leppoisasti korttia pelaten, eväitä syöden ja tax freessa shoppaillen. Eläkeläistätit oli termospulloineen piknikillä, mutta pulloissa oli kyllä jotain ihan muuta kuin kahvia. ;)

Göteborgissa oltiin kuuden maissa illalla, mutta sää oli sateinen ja pimeäkin jo, niin me päätettiin skipata suunnittelemani nähtävyyksien kattelut ja suunnattiin suoraa kaverillemme, jonka luo myös saatiin jäädä yöksi. Kaupungissa ajettiin ruuhkatullialueella ja mietittiin, tuleekohan Suomeen asti lasku perässä, ja tulihan se. Peräti 80 senttiä! :) Maksettavahan se kuitenkin oli. Ilta meni mukavasti kuulumisia vaihtaessa ja seurustellessa. Aamulla jatkettiin lähellä olevan ostoskeskuksen kautta kohti Töcksforsia, jonne suunnattiin ihan vain sukulaisia moikkaamaan. Käytiin keskustan vanhainkodissa tapaamassa isän kasvattisiskoa, ja jouduttiinkin yllättäin keskelle seniorimuotinäytöstä. :) Mikäs siinä - hauskaa oli, vaikkei ihan kohdeyleiöön kuuluttukaan. Yö oltiin minun serkun luona keskellä ihanaa landemaisemaa. Seuraavana aamuna oli ihana ilma ja käytiin lähellä sijaitsevalla autojen hautausmaalla, jossa on hirveä määrä vanhoja autoja keskellä metsää ja peltoa, ja puut ja muut kasvit kasvavat niiden läpi ja päällä. Se on aina yhtä kiva paikka, ja mahtavia valokuvia siellä saa. Ajeltiin myös vähän Norjan puolelle ihan vain siksi, että voi sanoa käyneensä Norjassakin tuolla reissulla. :)

Autojen hautausmaalta

Seuraava etappi meillä oli vanhan opiskelukaverin ja hänen perheensä luona Kumlassa. Karlstadissa pysähdyttiin vähän syömään ja ex tempore -ostoksille Ikeaan. Örebrossa oli tarkotus käydä kattelemassa kaupunkia, vaan ei me sitten jaksetukaan vaan mentiin suoraa kaverin luo, jossa ilta ja yö hengailtiin jutustellen. Aamusta päivin taas jatkettiin matkaa takaisin Tukholmaan, jossa saatiin auto parkkiin ihan kuninkaanlinnan hoodeille. Lapset eivät jostain käsittämättömästä syystä innostuneet Gamla Stanista tai ylipäänsä Tukholmasta ollenkaan eivätkä kuulemma jaksaneet siellä kävellä, niin me sitten laivaa odotellessa päätettiin jatkaa meidän telkkariohjelmateemaa ja käydä Saltsjöbadenissa Solsidanin maisemissa. Kivan näköstä oli siellä, mutta ei kovasta yrittämisestä huolimatta löydetty Fredden ja Mickanin kotia. :D

Sittenpä me oltiinki takaisin Suomessa. Matkalla vielä pysähdyttiin Jyväskylässä moikkaamassa kaveriperhettä, mutta kotiin oli jo kiire. Kyllä tuntui kropassa (ja näkyi puntarilla), että oli ajeltu nelisentuhatta kilometriä, mutta mukava ja nostalginen reissu oli! Kiva oli nähdä kaikkia ihmisiä ja tuttuja, muistorikkaita paikkoja pitkästä aikaa!