12143237_10209379946081032_5456403163229

- Maaliskuu 2016 -

Reissuun lähtiessä meillä oli vähän jännät paikat, kun ilmassa oli muutakin kuin matkakuumetta. Toinen lapsista oli ollut kovassa kuumeessa jo viikon ja toinen sairastui lähtöä edeltävänä päivänä. Kauempaan sairastanut vietiin lääkäriin, joka määräsi äkäisempiä Buranoita, ja hyvästi lääkittynä tenavat sitten jaksoivat matkustaa ja esittää pirteää ja hyvävointista aina koneeseen noustessa ja passintarkastuksessa. Olin nimittäin kuullut pelotteluja, ettei sairaana oteta lennolle tai päästetä maahan. Semmosia ongelmia ei onneksi tullut vastaan, mutta yksi sykkeenkohotus tuli heti Oulussa check inissä, kun Juhon ESTA ei jostain syystä ollut rekisteröitynyt ja tiskillä oleva mies meinasi, että se pitää hakea uudestaan. Sitten se sai onneksi kuitenkin sen jotenkin kikkailtua niin, että päästiin matkaan. Maahantulo oli tällä kertaa huomattavasti mutkattomampi kuin aiemmilla kerroilla Amerikassa. Ei ollu samanlaisia tenttauksia ja passisyynejä, vaan ainoastaan sormenjäljet ja valokuvat otettiin.

Lasten sairaanaolon takia oltiin varattu lentokenttäkuljetus valmiiksi, ja niin päästiin jouhevasti hotellille Long Island Cityyn (La Quinta Inn Queens) 63 dollarilla. Siinä ruuhkassa aikaa tosin meni liki tunti, vaikka matka ei ollut pitkä. Nuorempi lapsi hyytyi saman tien sänkyynsä. Olihan meidän kello vielä Suomen ajassa ja jo iltaykstoista, vaikka se paikallista aikaa oli vasta neljä. Hotelli vaikutti kivalta, ja myöhemmin se osoittautuikin ihan mukavaksi. Ainoastaan netti toimi vähän huonosti ja aamupala (joka sinänsä tuntui olevan harvinaisuus newyorkilaisissa hotelleissa) oli pitemmän päälle vähän köykänen: munkkeja, muroja, leipää, munakasta, nakkia, kahvia ja mehua. Manhattanin hotelleihin verrattuna tämä oli selkeästi halvempi ja isompi ja siistimpi, siis tässä hintaluokassa, ja lähellä oli kaksi metroasemaa, joilta pääsi Times Squarelle alle 20 minuutissa.

Ensimmäisenä varsinaisena lomapäivänä piti tietysti heti sännätä katsomaan cityä, ja ostettiin viikon MetroCardit kaikille. Ajeltiin Times Squarelle, ja katutasolle noustua olo oli aika ohhoh. Pilvenpiirtäjiä, valomainoksia, keltasia takseja ja ihmisiä oli joka puolella! Ilma oli melkoisen kylmä, vain pari plusastetta, ja me mentiinkin heti Starbucksiin hakemaan lämpimät juomat kaikille. Ne kourassa tepsuteltiin ympäriinsä ja ihmeteltiin sitä vilskettä. Vanhempi lapsista alko olla jo ihan terve ja nuorempikin oli ihan reippaana pienestä kuumeesta huolimatta, mutta me päätettiin alottaa kevyesti ja päivän kohteeksi valittiin American Museum of Natural History, joka olikin ihan valtava laitos. Nähtävää riitti moneksi tunniksi, vaikka kaikkea ei edes tarkkaan syynätty. Lähtiessä huomattiin, että oltiin valittu hyvä aika saapua, koskapa jonot olivat paisuneet monikymmenkertaisiksi.

Maha alko siinä vaiheessa jo kurnia, ja museosta mukaan tarttuneesta naapuruston kartasta huomattiin, että Shake Shack, jota oltiin aiottukin testata, oli ihan kulman takana, ja suunnattiin sinne. Jonoa oli ulos asti mutta se näytti liikkuvan ripeästi, joten liityttiin seuraan. Ja kannatti! Hamppari oli parasta koskaan syömääni! Istumapaikkoja oli älyttömän vähän, ja jouduttiinki puolet burgerista syömään seisaallaan, kunnes yks pöytä vapautui. Shake Shackissa käytiin vielä uudestaankin, ja yhtä hyvää ellei parempaa oli silloinkin. :)

12932773_10209379968561594_1714768261676

Wall Street

Seuraava päiväkin oli melkoisen kylmä, mutta sentään aurinko välillä lämmitteli. Ajeltiin Downtowniin lähelle Ground Zeroa eli 9/11-muistomerkkiä. Paikka oli aika pysäyttävä: kaksi valtavaa monttua, joita reunusti metallikilvet, joihin oli kaiverrettu kaikkien iskussa kuolleiden nimet. Joku oli laittanu valkosen ruusun yhden nimen päälle, ja se vielä oikein korosti sitä valtavaa menehtyneitten määrää. :( Jatkettiin kävellen Wall Streetille, sitä pitkin rantaan ja rantaa pitkin Manhattan Bridgelle asti. Tepasteltiin China Townin, Little Italyn, SoHon ja Greenwitch Villagen kautta Washington Square Parkiin, josta löytyi When Harry met Sally -elokuvasta tuttu riemukaari. Aurinko paistoi juuri silloin ihanasti, ja istuskeltiin tovi tyhjässä suihkulähteessä paistattelemassa päivää. China Town oli yllättävän iso ja kiinalainen: meidän lisäksi ei juuri muita ei-kiinalaisen näkösiä edes näkynyt eikä muuta kieltä kuin kiinaa kuulunut. Little Italyssa taas oli paljon italialaisia ravintoloita ja italian lipun värejä maalattuna seiniin ja vesiposteihin. Matkan varrella näkyi myös hauskoja autoparkkeja, joissa autot nostettiin kerroksittain niin kuin hyllyille. Taksa näytti olevan noin 20 dollaria tunnilta, ja lupasinkin siinä paikassa olla urputtamatta Oulun pysäköintihinnoista. :)

Seuraavaksi ajeltiin metrolla Lexington Streetille ja käveltiin paikkaan, josta lähtee köysirata Roosevelt Islandille. Samalla MetroCardilla sai siis myös matkustaa tällä. Rata vei korkeuksiin, ja mahtavat maisemat avautuivat sieltä ylhäältä! Saarella me ei käyty kuin pyörähtämässä, ja lähdettiin heti seuraavalla vaunulla takaisin samaa reittiä.

981164_10209380005642521_233284954926164

9/11 Memorial

Seuraavana aamuna matkattiin taas metrolla Manhattanille, tällä kertaa Union Squarelle. Sieltä lähdettiin käveleskelemään Madison Square Parkin, Flatiron Buildingin ja sen semmoisten ohi Empire State Buildingiin, ja noustiin hissillä 86. kerrokseen näköalatasanteelle. Ihan mielettömät näkymät joka puolelle! 32 dollaria oli muistaakseni hinta per nuppi, Luke, 11 v, vähän halvempi. Laukut läpivalaistiin ja itse kuljettiin metallinpaljastimista. Jonoa ei ollut nimeksikään, mutta väki lisääntyi koko ajan. Me oltiin siellä ennen kymmentä aamulla.

Yläilmoista laskeuduttuamme ja lähi-Wendy'sissä syötyämme jatkettiin pitkin 5th Avenueta Public Libraryyn, jonne tullessa ja josta lähtiessä laukut tsekattiin. Melko römäkkkä laitos oli sekin, ja esillä oli muun muassa Guttenbergin Raamattu 1400-luvulta. Ei me kauaa jaksettu kuitenkaa siellä palloilla vaan jatkettiin Rockefeller Centerin luisteluradalle, St. Patrick's Churchille (vai oliko se Katedraali?) ja Radio City Hallille ja metroon, joka vei meidät Staten Island Ferrylle. Ilmainen lautta meni ihan Vapaudenpatsaan vierestä, ja hienot kuvat sai niin siitä kuin Downtownistakin. Lämpötila oli noussut jo viiteentoista, ja Staten Islandilla olikin mukava istuskella rannassa ja vain katella Manhattania.

Illalla oli tarkoitus käydä ostoskeskuksessa, jonka olin katsonu olevan ihan lähellä Woodsiden metroasemaa, joka oli vain muutaman aseman päässä meidän hotellin asemasta. Perille päästyämme pällisteltiin, että mihinkähän suuntaan tästä, ja otettiin Juhon kännykän kartta avuksi. Ei siinä näkynyt minkäänlaista ostaria, ja kohtapa se sitten selvisikin, että se olikin Woodhavenin metroaseman lähellä eikä tämän. Ja se taas oli kaukana. Eipä me jaksettu sinne lähteä enää suunnistamaan, vaan käytiin perusmarketissa ja päätettiin shoppailla toisella kertaa. Tänään huomasi, että näin maanantaina on sikapaljon enemmän ihmisiä liikenteessä kuin viikonloppuna.

12592264_10209379970081632_4291474826457

Vapaus valaisee maailmaa

Tiistaina lämpötila kohosi entisestään ja oli huippu hengailla High Linella ja Central Parkissa. Käytiin myös Chelsea Marketissa, joka oli aivan ihana mesta. Chelseassa nähtiin myös jonkun elokuvan tai sarjan kuvaukset. Illalla mentiin Brooklyniin Barclays Centeriin NHL-peliin, jonne oltiin ostettu etukäteen liput. Peli oli siis NY Islandersin, jonka kotihalli tuo on. Rangersin pelit pelataan Madison Square Gardenissa, mutta liput sinne oli sikapaljon kalliimmat kuin tänne (Nämä oli pari kymppiä per nuppi). Meininkiä riitti ja ihmisiä oli älyttömästi. Ilta oli ihanan lämmin, kun palattiin metrolla takaisin hotellille.

1690384_10209379984041981_30858897981579

Näkymiä Empire State Buildingista kohti Downtownia

Seuravalle päivälle oli luvattu peräti kahtakymmentä astetta, ja me päätettiin lähteä Coney Islandille. Matka kesti metrolla yli tunnin, mutta oli sen arvoista. Paikka oli ihanan vintage - värikäs ja rennon kulahtanut. Käveleskeltiin rannalla ja vähän vedessäkin, syötiin huippuhyvää pitsaa Grimaldi's:ssa ja otettiin aurinkoa tuulensuojassa korttia pelaillen. Pikkuhiljaa alkoi pilvistyä ja me palattiin Atlantic Centeriin, kauppakeskukseeen, jonka olin edellisenä iltana jäkismatsista tullessa huomannut.

Lämpö jatkui myös seuraavana päivänä, joka vietettiin Central Parkissa. Alun navigointiongelmien jälkeen päästiin sinne, minne oltiin menossakin metrolla. Ihmiset olivat tosi ystävällisiä. Tuollakin joku pukusetä kysyi, tarvitaanko apua, ja pyysi sitten seuraamaan itseään - hän oli menossa samaan junaan. Oli meillä ladattuna myös NYC Metro -appsit, jotka olivat tosi kätevät ja suureksi avuksi. Central Park oli kyllä aivan uskomaton paikka. Siellä on ihan keskellä luontoa, mutta kun yhtään kohottaa katsettaan, näkee joka puolella korkeita kerrostaloja, ihmisiä ja autoja. Oravia, lintuja ja vaikka mitä elukoita, jopa kilpikonnia, vilisee ympärillä, ja porukka luistelee (siis ihan jäällä) ja pelaa beach volleytä muutaman sadan metrin etäisyydellä toisistaan. Tai juoksee, pyöräilee, köllöttelee, ajelee hevoskärryillä tai mitä vain. Me  suunnattiin ensimmäiseksi Central Park Zoohon, joka oli aika pieni mutta ihan kiva. Samalla lipulla pääsi myös lasten zoohon, jossa oli kivoja kotieläimiä. Mielenkiintoisinta oli minusta merileijonien ruokinta, jonka näkee aidan takaa ilman lippuakin niin halutessaan.

12800174_10209151922660589_5926632202518

Coney Island

Eläintarhan jälkeen hengailtiin puistossa ja lähdettiin sitten taas Columbus Cirklen kautta pitkin Broadwayta kohti Times Squarea. Sattumalta osuttiin McGuees-baarille, joka siis on How I Met Your Mother -sarjan kantabaarin esikuva. Me katsottiin tuon sarjan kaikki tuotantokaudet joululomalla, ja siitä oikeastaan koko hinku New Yorkiin lähti. :) Tarjolla olisi ollut monia sarjaan liittyviä drinksuja, mutta me ei menty sitten edes sisälle, vaan jatkettiin Times Squarelle, jossa vaan istuttiin ja ihmeteltiin ihmisvilinää. Lämpötilaero edelliskertaan oli ainakin +22 astetta. Joku hääparikin nähtiin juoksentelemassa ihmismassan keskellä. Vielä oli iltaa jäljellä, ja me lähettiin kävelemään pitkin Brooklyn Bridgeä. Aurinko laski juuri meidän siellä ollessa, ja näkymät olivat taas ihan mielettömät! Myös Vapaudenpatsas näkyi sieltä sillalta.

Seuraavana päivänä käytiin Manhattanin pohjoisosissa, Columbian yliopistolla, Riversidessä ja Harlemissa. Ei siellä ihan hirveästi ollut nähtävää, ja niin me palattiin takaisin Midtowniin ja Central Parkiin, jossa vaan oli mukava hengailla. Käytiin myös Grand Central -asemaa ihmettelemässä, ja lapset tunnistivat monia Madagascar-leffasta tuttuja juttuja. Sitten oli aika lähteä tapaamaan meidän kummiopiskelijaa Lindseytä, joka oli Oulussa vaihto-oppilaana kolme vuotta sitten. Ihan sattumalta sosiaalisesta mediasta huomasin, että Lindsey oli tägännyt itsensä Manhattanille, ja kommentoin, että mekin ollaan pian siellä. Hän olikin muuttanut niille hoodeille, ja tietysti me sitten sovittiin treffit. Yritettiin mennä syömään muutamaanki eri paikkaan, joita Lindsey oli katsellut etukäteen, mutta ne olivat ihan täynnä. Niin me päädyttiin Buffalo Wings -nimiseen ravintolaan, jossa oli sikahyvää ruokaa ja varmaan sata tv-näyttöä täynnänsä urheilua. Mukava ilta oli tämäkin!

995322_10209379973081707_640247489532871

Times Square

Seuraavana aamuna oli meidän aika suunnistaa takaisin lentokentälle. MetroCardien aika oli loppunut, ja me ostettiin sitten aseman sedältä lisää matkoja. Se latasi yhdelle kortille neljä metromatkaa (2,75 dollaria/kpl) ja neljä airtrain-matkaa (5 dollaria/kpl), joka on siis yhteys viimeiseltä metroasemalta JFK:lle. Perillä oltiin täpötäysistä metroista ja ratojen kunnostustöistä johtuvista myöhästyksistä huolimatta tosi ajoissa, ja jouduttiinkin odottelemaan check inin aukeamista melkein tunti. Sillä puolen kenttää ei ollut mitään kauppaa tai ravintolaa, mutta aika saatiin hyvin kulumaan. New York oli huikea! Kaikki oli isoa ja jännällä tavalla tuttua. Nyt katsoo sarjoja ja elokuvia taas uudella silmällä. :)